Sunday 1 April 2012

Derdecultuurkinderen of terwijl third culture kids: het onderwerp is "hot"

Hebben jullie de Volkskrant Magazine gelezen van het afgelopen weekend? Er staat een artikel in over "Het expateffect". Verhuis kinderen van expats terug naar hun eigen land en de verwarring slaat toe. Wat mij betreft is het super herkenbaar. Ik ben vanuit Afrika naar Nederland gekomen om hier aan de universiteit te studeren. Lees mijn verhaal hier.

Het valt mij op dat er de laatste tijd vaker artikelen over derdecultuurkinderen (third culture kids) in de krant of tijdschriften staan. Het is natuurlijk ook zo dat als je ergens oplet je het ook sneller ziet, misschien was het er eerder ook maar nu valt het mij opeens op. Zo stond er op zaterdag 11 februari 2012 een artikel met de titel "Altijd Onrust" in het tijdschrift van het Financieel Dagblad. Expatkinderen van toen vertellen over de onrust die hen als volwassene nog altijd drijft. Ook dit is wat mij betreft herkenbaar.

In november 2011 stond er een drieluik in het blad Internationale Samenwerking: drie voormalig expatkinderen vertellen over opgroeien buiten Nederland. "Ik herken het ontheemde gevoel".

In het radioprogramma Expat on Air van Radio Nederland Wereldomroep ben ik in januari 2012 te gast geweest. Luister hier naar mijn ervaringen over het opgroeien in het buitenland en "terugkeren" naar Nederland.Eind januari 2012 ben ik te gast geweest bij DeGids.fm bij Felix Meurders. Het interview is hier te beluisteren. 

Vandaag kwam ik het verhaal tegen van schrijfster Marlies Slegers "Hoe overleef je een jeugdtrauma?" Zij woonde als kind in Indonesiƫ en tijdens een vakantie in Nederland hoorde ze dat ze niet meer terug zou gaan naar haar school en vrienden in Indonesiƫ. Het gevolg was heimwee en het duurde jaren voordat ze het een plekje kon geven.

In mei is er een uitvoering door Margo van de Linde in Amsterdam en Rotterdam. De uitvoering heet "Third Culture Kid". Margo is een derdecultuurkind (een TCK). Zij heeft in America, Engeland, Spanje en Canada gewoond.

Nou volgens mij is het onderwerp gewoon "hot", ik zie het overal om mij heen. De woorden die mij vooral opvallen zijn verwarring, ontheemd, onrust, heimwee. Wat zal ik er nog meer over zeggen? Wat voor woorden associeer jij met derdecultuurkinderen? Hoe was het voor jou?

Meer lezen?

No comments:

Post a Comment