Thursday 14 July 2011

Spiegeltje Rondreis, opa en oma met kleinkinderen in Verwegistan.





Ik las laatst het verhaaltje "Spiegeltje Rondreis" van Annie M.G.Schmidt, zij heeft het verhaal in 1964 geschreven. Wat mij betreft heeft ze een vooruitziende blik gehad. Wat een grappig verhaaltje om te lezen. Het bijzondere van het spiegeltje is dat "Omaatje en Opaatje in de spiegel hun kleinkinderen konden zien. In Japan, in India, in het land van de Arabieren en aan de Noordpool." 


Volgens mij is het Spiegeltje Rondreis een voorloper van onze "skype". Oma en Opa kunnen nu achter hun computer gaan zitten en door een soort vierkante spiegel hun kleinkinderen zien aan de andere kant van de wereld.

Dit jaar zou Annie M.G.Schimdt 100 jaar zijn geworden. Op 20 mei 2011 was haar 100ste geboortedag. Wist je dat Google haar ook eerde met een eigen Google-grafic (Annie met Jip en Janneke)? Dit is de officiele website van Annie M.G.Schmidt. Het verhaal "Spiegeltje Rondreis" staat ook in het boek "100 x Annie" verschenen op haar 100ste geboortedag. Tegen betaling zijn de films van Annie M.G.Schmidt te zien op www.100jaarannie.nl

Ik weet nog wel toen ik op de lagere school zat en in Blantyre, Malawi woonde dat ik altijd erg uitkeek naar mijn verjaardag. Ik had toen een zilveren bedelarmband en elke verjaardag kreeg ik een kaart van mijn opa en oma en op het kaartje zat een nieuw bedeltje voor mijn armband. Het armbandje heb ik nog. Ik heb verschillende bedeltjes gekregen: een klompje, een aapje maar het molentje vond ik het mooiste. Ik vond het zo speciaal dat ik toch een kadootje kreeg ook al waren mijn grootouders ver weg. Dat wil zeggen 8110 km bij mij vandaan, dat is de directe route. Ik heb het net uitgezocht bij deze site: afstanden berekennen. De geschatte afstand via de weg van Delft (opa en oma) naar Blantyre, Malawi (ik) is 12496km. Volgens de schatting zou je dat in 7 dagen en 19 uur moeten kunnen rijden, nou daar moet je wel heel wat uren bij tellen denk ik zo. Ik denk dat grootouders belangrijk zijn voor de kleinkinderen, zelfs als er een grote afstand tussen zit.

Ik heb een Engelstalig artikel gevonden met adviezen over het opa en oma zijn op afstand van je kleinkinderen. Geschreven door Libby Stephens "Grandparenting over the seas". Het is de moeite van het lezen waard. Echt iets van deze tijd inclusief de verschillende manieren van contact: bellen, emailen, en skpyen.

No comments:

Post a Comment