Thursday 16 June 2011

Tips voor als je terug naar Nederland verhuist


Paul woonde tot zijn 15de in het buitenland, hij is een TCK. Terug in Nederland moest hij erg wennen. Om andere kinderen te helpen maakte hij een filmpje. Het is praktisch en herkenbaar. Bedankt Paul! Je hebt wel een leuk accent, ik ben benieuwd waar die precies vandaan komt. Je hebt het ook over het weer in Nederland. Toen ik net in Nederland was kon ik mij zo ergeren aan iedereen die het steeds over het weer had. In Zimbabwe hadden wij het ook over het weer maar daar ging het dan over wanneer het weer zo gaan regenen. Wij keken uit naar regen! Inmiddels begrijp ik dat praten over het weer een manier is om in gesprek te komen met een onbekende.

een regenachtige dag in Haarlem
Trouwens toen ik terug kwam in Nederland, nou ja terugkwam.... Ik was geboren en getogen in Afrika en kwam op mijn 19de naar Nederland, toen had ik ook een raar accent. Mijn vader komt uit Friesland en soms zei ik dat het een Fries accent was, maar het was gewoon een Engels accent in mijn Nederlands.

Iets wat je automatisch doet als je ergens nieuw bent is "observeren". Of wel "kijken", hoe gebruik je de OV chip? Hoe weeg je de groenten in de supermarkt? Hoe koop je een treinkaartje? Hoe gebruik je een fietsenstalling? Ga zo maar door. Het is eigenlijk heel vermoeiend. Paul helpt je een eindje op weg met hele praktische adviezen. Kijk maar.

Ik kwam later dit filmpje van Thibault tegen, zijn ouders zijn expats en hij komt op 19 jarige leeftijd naar Nederland om hier te studeren. Ook bedankt Thibault.

Lees ook mijn bericht: "According to my passport I'm coming home".

No comments:

Post a Comment