Sunday 12 June 2011

Welkom op deze blog! Over mij.

Frangipani die in Malawi in onze tuin bloeide
Welkom op mijn nieuwe blog: drie culturen! Leuk dat je even komt kijken.

Ik heb deze blog zo genoemd omdat het heeft alles met Third culture kids (TCKs) te maken heeft, expat kids en kinderen die in een andere cultuur opgegroeid zijn. Ze heten ook wel eens global nomads. ATCK zijn adult (volwassen) third culture kids.

David Pollock en Ruth van Reken leggen in hun boek Third Culture Kids (the experience of growing up amongst worlds) uit wat deze kinderen en jongeren bijzonder maakt: "Het kind komt uit een bepaalde cultuur (van de ouders) terecht in een andere, tweede cultuur. Omdat het kind in ontwikkeling is en het die twee culturen probeert te integreren, creĆ«ert het zelf een derde cultuur: een mengelmoesje van die twee culturen. Daarom spreekt men van derde-cultuur-kind of Third culture kid (TCK)."

Wikipedia: 
A third culture kid (TCK, 3CK) or trans-culture kid is "someone who, as a child, has spent a significant period of time in one or more culture(s) other than his or her own, thus integrating elements of those cultures and their own birth culture, into a third culture."

Ik ben zelf in Zambia geboren en ik heb in Malawi en Zimbabwe gewoond. Ik voel een drang om mijn ervaringen met anderen te delen en zodoende is deze blog "geboren". Ik voelde mij erg Nederlands tot dat ik op mijn 19de naar Nederland kwam en er toen achter kwam dat ik helemaal niet zo Nederlands was. De ham vraag was dan ook: maar waar kom ik vandaan? Nou ja, ik herkende mijzelf in de verhalen van andere TCKs. Het heeft mij erg geholpen om meer te lezen over TCKs, ik hoop dat het jullie ook helpt.

Ik heb zowel mijn lagere school als mijn middelbare school volledig op Engelstalige scholen gedaan(deels internationale scholen). Het zou kunnen dat er wel eens Nederlandse spellingsfouten tussendoor glippen op deze blog, excuses daarvoor. Ook zal ik wel eens Engelse woorden gebruiken omdat het soms gewoon beter klinkt in het Engels, daar kan ik niks aan doen. Dat heeft te maken met mij en mijn levensverhaal. Iedereen heeft een levensverhaal. Deel het met anderen.

Alle reacties zijn welkom.

No comments:

Post a Comment