Thursday 10 November 2011

Veelkleurig Nederland

Wist je dat Nederland nog nooit zo veelkleurig geweest is als nu. Dat hoorde ik in Het Klokhuis op donderdag 10 november 2011. Er leven in Nederland ongeveer 190 verschillende nationaliteiten naast en door elkaar heen. De klokhuispresentatoren Dolores en Mustafa leggen samen met hun ouders uit hoe Nederland zo veelkleurig geworden is. De ouders van Dolores zijn uit Suriname gekomen en de ouders van Mustafa destijds uit Marokko. Het is een leuke uitzending om te bekijken.

Kijk hier naar: Het Klokhuis, uitzending Veelkleurig Nederland

by J.Durham Morguefile
In 2007 was Amsterdam de meest multiculturele stad ter wereld. Of het nu nog steeds zo is kan ik niet goed terugvinden maar volgens mij is het wel zo.

De top 3 multiculturele steden van de wereld zijn:
  1. Amsterdam met 178 nationaliteiten in één stad in 2010
  2. Antwerpen, België met 164 nationaliteiten in 2007
  3. New York, U.S.A. met 150 nationaliteiten in 2007
De meest voorkomende "vreemde" nationaliteiten in Amsterdam zijn:
  1. Marokkaans
  2. Turks
  3. Brits
  4. Duits
  5. Surinaams
Wat voor talen worden er in Nederland gesproken? Het Nederlands en het Fries zijn de officiële talen van Nederland. In de 4 grote steden van de Randstad worden er, naast het Nederlands, 110 talen gesproken.

De top 5 talen in de steden in Nederland zijn:
  1. Turks
  2. Hindi
  3. Arabisch
  4. Engels
  5. Berber
Waarom schrijf ik eigenlijk over de veelkleurigheid van Nederland? Op deze blog gaat het veel over third culture kids (TCKs), het gaat over kinderen die opgroeien in andere culturen maar hier in Nederland hebben wij die andere culturen om ons heen. Wat een rijkdom! Wat bijzonder dat er zo veel talen gesproken worden in dit kleine landje. Wat bijzonder dat onze hoofdstad de meest multiculturele stad is ter wereld. Volgens mij moeten third culture kids of global nomads zich wel thuis voelen in Nederland met zo veel diversiteit aan mensen en culturen om ons heen. Mocht je het niet zien, zoek het op en je komt het tegen. Ik ga een volgende keer over cross cultural kids (CCKs) schrijven. Dat zijn bijvoorbeeld kinderen van immigranten, asielzoekers, kinderen die ouders hebben van twee verschillende culturen. Heel boeiend.

Het leuke van third culture kids (zoals ik ben), wij zijn niet bang van de veelklerigheid van Nederland. Wij zijn gewend om mensen van verschillende nationaliteiten om ons heen te hebben. Ik geniet ervan.

Ook worstelen wij als TCKs met soortgelijke zaken als immigranten. Dit gedicht genoemd "Gevangen tussen twee culturen" sprak mij erg aan. Hier ook een gedicht van een Nederlandse TCK "Wortels".

Hoe kijk jij als third culture kid naar de veelkleurigheid van Nederland? Wat vind jij ervan?

No comments:

Post a Comment