Sunday 10 July 2011

Cultuurschok vervolg

Vorig jaar ben ik een aantal dagen in Beijing, China geweest. Daar heb ik ook weer iets van een cultuurschok meegemaakt maar voor mij had het vooral met de taal te maken. Ik vond het zo'n raar idee dat zelfs het communiceren met de taxichaffeur niet lukte. Ik vond het ook zo erg dat ik niks kon lezen. Ik heb in verschillende landen in Afrika gereisd maar met Engels en met je handen en voeten kwam je een heel eind. Nou in China was het naar mijn ervaring niet zo. Ondanks onze inspanning had de taxi chaffeur geen enkel idee waar wij naar toe wilde gaan.

Gelukkig kregen wij van het hotel een kaartje met links de touristische attracties in het Chinees en rechts in het Engels. Op het kaartje kon je aankruizen waar je naar wilde gaan. Ook het adres van het ons hotel stond op het kaartje. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het kaartje met erg veel zorg opgeboren heb in mijn tas. Er gingen ook rare gedachten door mijn hoofd. "Ik zou hier niet graag aangereden willen worden of in een ziekenhuis belanden, hoe moet ik dan communiceren".                Deze taalbarrière gaf mij het gevoel dat er een grote afstand bestond tussen mij en mijn mede mensen, de Chinezen op straat. Vervreemd. Wat is jullie ervaring? Dit was heel anders dan tijdens mijn 19 jaar in Afrika, het was een compleet nieuwe ervaring voor mij.

Trouwens over Chinezen gesproken. Gister was er een belangrijk eeuwfeest op de Dam in Amsterdam. Er werd gevierd dat het 100 jaar geleden is dat de eerste Chinezen naar Nederland kwamen. Onder grote publieke belangstelling dansten zo'n 100 Chinese leeuwen van de Dam naar de Nieuwmarkt. Natuurlijk werd er ook een 100.000-klapper afgestoken! Feestvieren dat kunnen de Chinezen wel, daar kunnen wij nog wat van leren.

De eerste grote groep Chinezen kwam in 1911 vanuit Engeland naar de Amsterdamse en Rotterdamse havens om te werken als havenarbeider. Het waren uitsluitend mannen en zij kwamen op uitnoding van Nederland. Ik ben benieuwd wat voor cultuurschok zij hebben gehad destijds. Weet iemand of hier wat over geschreven is?

Lees ook mijn eerder geschreven bericht over cultuurschok en cultuurschok vervolg II.

No comments:

Post a Comment