Sunday 26 June 2011

Klompen

Gister hebben wij met onze familie een familiedag gehad met de ooms, tantes, neven en nichten en hun kinderen. Het thema van de dag was "klompen". Eens per twee jaar hebben wij een familie dag. Wat ik bijzonder vind is dat het op de boerderij is waar mijn vader opgegroeid is.

Voor mij is het extra speciaal omdat "de boerderij" het plekje was waar wij elk verlof naar toe terug keerde. Dus ook al woonde wij steeds weer in een andere stad en steeds weer in een ander land was er een vaste plek waar wij elke weer "even" waren. Ik waardeer het erg dat wij steeds naar dit plekje terug konden komen. Voor mij is dat erg waardevol.
Wij kregen de opdracht om een klomp te schilderen. Hier zie je wat van het resultaat.

Er zijn trouwens ook twee spreekwoorden over een klomp. Zie ook mijn eerder bericht over spreekwoorden op donderdag 23 juni 2011.

Nou breekt mijn klomp!
je zegt dit als je heel verbaasd bent

Dat kun je op je klompen aanvoelen.
je kunt verwachten dat dit zal gebeuren

Wikipedia:
"Een klomp is een houten schoeisel dat reeds sinds de oudheid bestaat en tijdens de Middeleeuwen in grote delen van Europa gedragen werd door vooral arbeiders en boeren. Klompen worden meestal van populierenhout of wilgenhout gemaakt.
oorspronkelijk waren de klompen vaak geel
Het lopen op klompen vereist een speciale techniek. Iemand die nog nooit op klompen heeft gelopen, kan er veel moeite mee hebben en al snel zijn of haar klompen verliezen. Door bij het optillen van de voet de tenen te krommen wordt de klomp vastgehouden. Mensen die vaak op klompen lopen doen dit onbewust. Het lopen op klompen doet aanvankelijk pijn aan de wreef, maar dat went snel."
Beppe (mijn "Friese" oma) liep buiten altijd op klompen op de boerderij. Als ik haar zocht dan keek ik of haar klompen bij de deur stonden. Als ze weg waren dan was ze buiten bij de kippen, bij de groententuin of ergens anders buiten.

No comments:

Post a Comment